לילך סבט לוגו

ההקשבה לגל

    תרגומים מתוך רוג'ר גילכריסט   

Cranial  Therapy and the Energetic Body / Roger  Gilchrist

 

  ההקשבה לגל  (מקום המטפל וההתייחסות לטיפול)   

זכור, לפני כל מגע עם מטופל, עליך למצוא את נקודת העיגון והאיזון ממנה תעבוד. אני לרוב מסביר זאת למטופל כרגע כדי להיות יותר מאוזן ומרוכז, או פשוט להיות בהווה לפני תחילת העבודה המשותפת. הביטוי החביב עלי "אני לוקח רגע כדי להירגע ואתה גם!". היה מודע לביסוס העיגון באופן יציב.

הקפד על הנוחיות והמרחב הבטוח של המטופל. אפשר לידייך להתרכך ולקבל את צורת  הראש של המטופל. דמיין תחושת ציפה של שעם על פני המים ואפשר לעצמך לנוע עם כוח הגל של האדם בו אתה נוגע. בקש לחוש את הגל, תן לו להגיע אליך, אל תלך לחפשו. היה רגוע ואפשר לו לגלות עצמו בפניך.

יתכן שתחוש התמלאות והתרוקנות במרחק מידייך. יתכן שתחוש את הראש מתרחב ונעשה צר. יתכן ותחוש בתנועתיות עצמות הגולגולת השונות בתגובה לדינמיקה שביסודו של הגל.

יתכן שיעברו מספר דקות מתחילת הטיפול עד להתארגנות הגל וביטויו באופן ברור. שמור על המרחב עם המטופל, היה שלו וחכה. אחד הדברים שעבודת הקרניוסקרל מלמדת אותנו היא סבלנות. עלינו לשחרר את המחשבה להיות פתוחה לכל ולשים לב למתרחש ללא ציפייה למשהו.

" פשוט שים לב "  טיח-נאת-האן  Tich-nat-hahn (נזיר וויטנאמי)

בטיפול, אתה "אוחז" בליבת המטופל. זו היא ליבה פיזיולוגית – אנרגטית. המרכז של הנשמה והמשכן של הרוח.

קח את הזמן הדרוש להעריך את ביטויי החיים ואת היכולת שלך להיות עימם. להעריך את העליה והירידה של הגל, השאיפה והנשיפה.

כאשר אתה חש את הכוח הגלי של "נשימת החיים" בגוף המטופל, אפשר לעצמך לשים  לב לדינאמיקה ולאיכות הביטוי שלו. פתח את התפישה ואפשר למודעות שלך להתרשם מכל מה שמביע המטופל. זכור לשמור על איכות ניטרלית של הקשבה למערכת המטופל מבלי להיות ממוקד מידי על התרחשות מסיימת. דרך המודעות שלך, אתה מספק בסיס לשיקוף הדינמיקה הפנימית עבור המערכת של המטופל. השיקוף המודע של המערכת עוזר למצוא ולחדד את הקשר אל נשימת החיים.

חלק מהאנשים אינם חשים הרבה בתחילת תרגול קרניוסקרלי מסיבות שונות. ראשית, תחושה זו הינה עדינה ביותר. עלינו לאמן את עצמנו לחוש תנועה באיכויות ודקויות עדינות יותר מהמוכר לנו.

שנית, יתכן שאיכות המגע או הכוונה הייתה קרובה מידי עבור מטופל זה, או שהאיזון והעיגון שלך אינם יציבים דיים. במקרה כזה מערכת המטופל לא תחוש מספיק בטחון או מקום בו היא יכולה להביע את הדינאמיקה הפנימית שלה.

אפשרות אחרת היא שיתכן ומערכת המטופל תתכוונן לדממה (Stillness) כאשר תיצור עימה מגע. זהו מהלך רב עצמה, אחד המופעים של ביטוי הבריאות, בשונה ממערכת שאינה מסוגלת להראות את עצמה.

 

תרגולים מומלצים להבנה והעמקה :

צעדים שהנך יכול לעשות בעצמך כדי להשתפר יכללו תרגול להיות מאוזן, מקורקע, בהווה, מרוכז ומכוון. כאשר אתה מתרגל עם אחרים, מצא את המקום בו אתה פוגש את תחום ההוויה שלהם מבלי להיות קרוב מידי או מעורב מידי, ומבלי להיות מרוחק ומנותק.

תרגל את ההקשבה הניטרלית. צור קשר עם מתרגל אחר מבלי לצפות לדבר. פשוט הקשב, הערך את המערכת שלו ואפשר לתחושות העדינות להגיע אליך. שים לב למה שאתה מרגיש.

כאשר תקשיב בקרניוסקרל, עליך להיות כל הזמן בהווה ביחס למה שאתה חש. האם אתה חש את תנודת הגל? האם אתה חש את עלייתו בשאיפה ונסיגתו בנשיפה? אולי אתה חש בהתרחבות והתכווצות עדינה בגופו של המטופל? האם לעיתים אתה חש באיכות עמוקה של שקט המתפשט במערכת המטופל?

שים לב לאיכות של תנודת הגל במטופל. שים לב האם יש תנועה גלית גדולה וברורה. האם היא חזקה ובעלת עצמה, קטנה או דקה. שים לב לגודל הגל. האם הייתה שם תחושה של כוח המניע את הגל ?

כוח זה הנקרא "דחף הנוזל" (Fluid drive)  הוא עוצמת נשימת החיים המובעת ככוח ודחף במערכת.
לאיכות הגל יש משמעות קלינית. האיכות תהיה שונה מאדם למשנהו ונלמדת רק מלימוד ישיר עם מורה מיומן בתחום.


לקריאה נוספת
נשימת החיים

שיתוף הכתבה

השאר תגובה

שיטת קרניוסקרל

טיפולים הוליסטיים שמטרתם להעצים את נשימת החיים בגוף כדי לחזור לקו הבריאות. הטיפולים יעילים לטיפול במחלות ובעיות שונות ברובד הפיזי והנפשי.

לקריאה נוספת >>

עקבו אחרינו

כתבות אחרונות:

מי מטפל במטפלת?

אני אוהבת לטפל. בעבר, טיפלתי המון. מאוד נהניתי לטפל ולתת, חשבתי שככל שאטפל יותר, כך אהיה יותר חזקה ובריאה יותר. המציאות היתה אחרת. יום אחד לאחר תקופה בה טיפלתי באינטנסיביות הרגשתי מותשת לחלוטין ללא כוחות. גם למחרת לא התאוששתי. כשעיבדתי

להמשך קריאה »

איך להרגיש את קו האמצע? תרגול מונחה

קו האמצע, הקו סביבו כל הגוף מתארגן החל מהתעברות והופך עם ההתמיינות וגדילת העובר לחוט השדרה. התרגול מיועד לכל מי שרוצה להכיר ולהבין את מהות הטיפול ולהתנסות באופן עצמאי. מצרפת לכאן הקלטה של התרגול כדי שתוכלו גם אתןם לתרגל עם

להמשך קריאה »

מה הכוונה בללמוד טיפול עצמי?

אחד הדברים שהצבתי לעצמי כיעד, הוא להנגיש את הקורס לכולם ולמצוא את הדרך איך ללמוד טיפול עצמי בקלות בלי לשבת לשעות של מדיטציה, או תרגול הדורש משמעת והקפדה. אצלי ואצל מטופלים מה שהכי מצליח, אלו הדברים הכי פשוטים, שניתן לעשות

להמשך קריאה »