לילך סבט לוגו

בעלי צרכים מיוחדים ילדים ובוגרים

 בעלי צרכים מיוחדים ילדים ובוגרים

IMG_6808s"בעלי צרכים מיוחדים"- כל הילדים שזכאים לחינוך מיוחד

לרוב הכוונה לילדים עם לקות משמעותית, (לקות גופנית, שכלית, נפשית, רגשית-התנהגותית, חושית, קוגניטיבית או שפתית או לקויות התפתחותיות) שבשלה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק ל"חינוך מיוחד" (מתוך הגדרות משרד החינוך עבור ילדים).
צרכים מיוחדים כולל גם את הספקטרום האוטיסטי, שיתוק מוחין, מחלות ניווניות שונות, תסמונות ועוד.

בשנים 1998-2000 עבדתי בגן לילדים עם צרכים מיוחדים.
הילדים עימם עבדתי נמנים על קשת נרחבת מהתחום הנע בין אוטיזם ופיגור בדרגות שונות. לילדים אלו, לרוב, יש בעיות רבות ושונות. לכל אחד ואחת, רגישות ויכולות שונות המתבטאות באופן שונה מילולית, תפקודית והתנהגותית. כיום כבר נהוג להקדים ולאבחן את הילד על מנת לתת טיפול הולם- כך יש סיכוי לשפר את יכולתו בתפקודים אישיים וחברתיים.

אל הגן הגעתי כסייעת מהשורה. את הידע של הרפואה המשלימה (קרניו סקראל ורפלקסולוגיה) יישמתי עם הילדים במנוחת הצהריים או תוך כדי משחק. לאור הצלחות מובהקות בהרגעה והתמסרות הילדים אלי, ביקשתי להפוך זאת לנוהג קבוע. ואכן, החל משנתי השנייה בגן, קיבלתי כל ילד לטיפול פעמיים בשבוע במקום ושעה קבועים.

המגע בטיפול:
המגע שלרוב נתפש כדרך להגשמת הטיפול במהלך טיפולים רגילים, הופך בתחילת העבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים למטרה עצמה: מציאת המגע "הנכון" לכל אחד ולכל יום, אצל ילדים שרגישותם לגירויים שונה משלנו. מציאת המגע המתאים לכל רגע ורגע שחיבר אותם אלי (או לעצמם), דרשה הקשבה מלאה ומוחלטת לצורכיהם. יצירת קשר עין, קשר פיזי או מילולי היתה שונה מילד לילד ומטיפול לטיפול.

בתחילה לרוב הילדים היה קושי גדול לשהות בחדר ללא מטרה מוגדרת כעיסוק, חומר, משחק – רק ישיבה או שכיבה פסיביים. להקלה נעזרתי לפעמים במשחקים או חפצים שונים. לאחר מספר מפגשים לרובם היה ברור מה נדרש מהם והם נענו ללא גירויים נוספים. לאחר יצירת הקשר הראשוני, האמון ויצירת מגע פיזי, הילד מתמסר לטיפול ומאפשר לעבוד גם על איכויות ומטרות נוספות בטיפול עצמו.

03072010010-s

 

לאופי המגע חלק חשוב. איכותו, הקצב, המקומות בהם  אפשרו הילדים לגעת, התגוונו והתרבו. זמן הטיפול במגע בתוך המפגש התארך בהדרגה. אצל חלקם ממגע חזק וברור למגע חלש ועדין עד להנחת ידיים עדינה ללא תנועה ואצל אחרים – ההיפך... מהסתובבות בחדר, קפיצות וריצות לשכיבה או ישיבה רגועה, הסכמה והנאה מהמגע בכל חלקי הגוף ובראש.

פעמים רבות בזמן הטיפול היה הילד לוקח את ידי ומנחה אותי למקום בו רצה שתהיה. לעיתים ביזמתו, לעיתים לאחר שאלה או הצעה שלי, כשהתנועה המכוונת עדינה מאוד, כמו לא להפריע את התחושה הקיימת בגוף (ולא מתוך הרצון להביע שליטה).

הטיפול בונה קשר איכותי ומאוד מיוחד עם המטופל/ת: קשר ללא צורך במילים.

בטיפולים מקבל/ת המטופל/ת מגע אוהב ומכיל המתבסס על ידע מהשיטות  בהן  אני מטפלת קרניו סקראל, רפלקסולוגיה, SE  וביואנרגיה עדינה. הקשבה והתכוונות אנרגטית בעלי תכונות ריפוי ואיזון. ניתן להתכוון לבעיות וטראומות בעברם – החל מההפריה, כעובר, וגם אם אין יודעים עליהן. בטיפול רצוף ניתן להקל ולפתור תופעות סימפטומטיות, התנהגותיות ומחלות שונות.

היות ומטרת הטיפול היא לחזק תנועתיות פנימית בגוף, ניתן לטפל בהצלחה באנשים שאין אנו יודעים מהו הדבר שמפריע להם. הטיפול נעשה ע"י ההקשבה במגע לתנועתיות פנימית , ומיועד לחזק אותה על מנת לשפר את תפקודים ברמות שונות.

מידע כללי על המטופל/ת, על העבר והמשפחה, עשוי לעזור להבין דפוסי התנהגות והרגלים. חוויות בעבר או דפוסים הם לעיתים תולדה של אירועים ידועים (כגון פחד מרופאים/לובשי לבן עקב תהליך רפואי כואב שחווה, לידת אח, מחלות שונות, תחביבים ועוד).
יש לציין כי הטיפול אינו מתבסס על מידע זה כחלק העיקרי, אלא כתוספת שיתכן ותוכל לעזור בהבנה כללית.

במפגש ההורים מקבלים הדרכה לטיפול בבית.
לקבלת מידע נוסף והתייעצות

    הורים לילדים שקיבלו טיפולי קרניו סקרל דיווחו על רוגע, שקט, ויסות תחושתי ותנועתי טוב יותר,
התקדמות בהתפתחות, שיפור בתיקשורת, בדיבור, שינה, אוכל ועוד.

28112010020-דלקריאת המלצות מטופלים.

 

טיפול יכול לעזור ולהביא לאיזון בכל גיל, אך כמו בהרבה תחומים, מומלץ ביותר להתחיל מגיל צעיר. בתוך המסגרות הייחודיות לבעלי צרכים מיוחדים (מאוטיזם, פיגור, שיתוק מוחין וכד') קיימים כיום טיפולים שונים שכבר קיבלו  הכרה והסכה מקובלת, אך אף לא אחד מהם נובע ממקורות הרפואה המשלימה.
כולי תקווה שיבוא יום וימצא מקום לטיפולים משלימים בתוך המערכת היות ועלויותיה באופן פרטי גבוהות, הנגישות אליה והמודעות ליכולות העזרה של טכניקות שונות מועטה.

ניתן לקרוא גם:
המלצות מטופלים
המלצות קולגות

  פריון, הריון ולידה    פגים    ילדים ותינוקות    תאונות וחבלות    טראומה 

חזרה לעמוד טיפולים

שיתוף הכתבה

השאר תגובה

שיטת קרניוסקרל

טיפולים הוליסטיים שמטרתם להעצים את נשימת החיים בגוף כדי לחזור לקו הבריאות. הטיפולים יעילים לטיפול במחלות ובעיות שונות ברובד הפיזי והנפשי.

לקריאה נוספת >>

עקבו אחרינו

כתבות אחרונות:

מי מטפל במטפלת?

אני אוהבת לטפל. בעבר, טיפלתי המון. מאוד נהניתי לטפל ולתת, חשבתי שככל שאטפל יותר, כך אהיה יותר חזקה ובריאה יותר. המציאות היתה אחרת. יום אחד לאחר תקופה בה טיפלתי באינטנסיביות הרגשתי מותשת לחלוטין ללא כוחות. גם למחרת לא התאוששתי. כשעיבדתי

להמשך קריאה »

איך להרגיש את קו האמצע? תרגול מונחה

קו האמצע, הקו סביבו כל הגוף מתארגן החל מהתעברות והופך עם ההתמיינות וגדילת העובר לחוט השדרה. התרגול מיועד לכל מי שרוצה להכיר ולהבין את מהות הטיפול ולהתנסות באופן עצמאי. מצרפת לכאן הקלטה של התרגול כדי שתוכלו גם אתןם לתרגל עם

להמשך קריאה »

מה הכוונה בללמוד טיפול עצמי?

אחד הדברים שהצבתי לעצמי כיעד, הוא להנגיש את הקורס לכולם ולמצוא את הדרך איך ללמוד טיפול עצמי בקלות בלי לשבת לשעות של מדיטציה, או תרגול הדורש משמעת והקפדה. אצלי ואצל מטופלים מה שהכי מצליח, אלו הדברים הכי פשוטים, שניתן לעשות

להמשך קריאה »