לילך סבט לוגו

איזון עצמי

כמה מילים על איזון עצמי

המילים טיפול עצמי, ויסות עצמי, איזון עצמי, חוזרות בטקסטים שלי כל הזמן
מבחינתי הן מהוות את מהות רעיון הריפוי
כשאני שומרת על האיזון אני יותר נינוחה ורגועה, הכל עובד בתאום והרמוניה
מתוך המקום המאוזן, אני קשובה לעצמי, יכולתי להכיל את האחר גדלה ואני יכולה להקשיב ולתמוך בתהליך ההחלמה.

כשמערכת העצבים שלי מווסתת, קל לי יותר להתנהל בחיים, לעזור לאחר לווסת את מערכת העצבים שלו ולהגיע לאיזון.

האיזון העצמי הוא מרכיב מרכזי בשמירה על הבריאות
אני נוכחת כמה הוא חשוב ותומך בכל רגע ורגע במהלך היום, משפר את איכות החיים ואת היכולת להכיל ולהתמודד עם מצבי לחץ צפויים ולא צפויים.

מהו טיפול לאיזון עצמי?

זהו תרגול, פשוט וקל ללמידה ויישום, שמטרתו הקלה בקושי פיזי או רגשי ובזכות הפחתת המתח בגוף בצורה יעילה לאורך זמן יכול למנוע מחלות.
התרגול כולל טכניקות לעזרה ראשונה נפשית במצבי מתח, דרך לאפשר למערכת העצבים האוטונומית לווסת את עצמה לאט ובהדרגה. התרגול מאפשר להגיע למקום בו מתפתחת יכולת לשים לב לטלטלה רגשית ולא להישאב לתוכה. מתפתחת מודעות לרצונות וליכולות, להשפעה של המחשבות על ההרגשה הפיסית ומתאפשר חיבור גדול יותר לצרכים האישיים.

בואי נתרגל
שימי לב לעצמך ובדקי האם את יושבת נוח?
מה הדבר הראשון ששמת אליו לב עכשיו, האם זזת ושינית תנוחה?
האם מצאת מקום נוח?

רוב האנשים שמים לב בהתחלה למה שלא נוח, כי את הכאב קל לזהות, הוא מאוד נוכח.
לרוב לא ניתן תשומת לב למה שכן נוח בגוף.
החיפוש אחרי מה שנוח, עוזר לגוף להיות במקום נכון יותר, לדייק את עצמו כדי להיות יותר נינוח.

ככל שנפנה את תשומת הלב לגוף, לאורך היום, ונבדוק את התחושות ניווכח שתשומת הלב הזו עוזרת לנו לשמור על עצמנו ועל ההרגשה הטובה שלנו
לאורך היום, ככל שנבדוק את הגוף מידי פעם, תשומת הלב תעזור לך לשמור על עצמך ועל ההרגשה הטובה.

שימוש בתשומת הלב הזו במצבי קיצון, כמו לאחר טראומה או חבלה, יכולה לזרז ולשפר את ההתאוששות.
במצבי טראומה, נחוש כאב או פחד פתאומי. כאב בא כדי להתריע על סכנה.
מערכת העצבים האוטונומית, שמפרשת כאב כסכנה, תעבור למצב עוררות (הענף הסימפתטי של מערכת העצבים) בו מופרשים הורמוני מתח כדי לעורר את הגוף להגנה. (נרגיש דופק מהיר, כיווץ בגוף, לפעמים תעצר הנשימה לרגע ואז תהיה נשימה מהירה).
במצב זה מדוכא החלק האחראי על מנוחה ועיכול (הענף הפאראסימפטטי של מערכת העצבים) שבא לביטוי בדופק איטי, נשימה סדירה, תחושת רוגע בגוף, מערכת עיכול פועלת ותקינה ועוד.
התמקדות בכאב, תגדיל את תחושות הסכנה והעוררות ולאורך זמן תחליש את הגוף עקב דיכוי המערכת (ענף פאראסימפטטי) האחראית על מנוחה, עיכול וניקוי.
בתרגול הראשוני של טיפול עצמי, החיפוש אחר המקום הנוח בגוף, עוזר ליצירת הרגשת הביטחון. החיפוש אחר נוח מגדיל את ההבנה שגם כשכואב, יש אזורים אחרים בגוף בהם התחושה נוחה. מתן מקום והכרה למה כן בסדר ומה נוח, תומכים באיזון מערכת העצבים האוטונומית, הפחתת העוררות המתלווה לתגובת בריחה/לחימה וחזרה למצב מנוחה.

מתי אפשר להשתמש בטיפול עצמי?

בכל רגע:
עכשיו, במהלך הקריאה
בנהיגה
בעבודה
עם הילדים/חברים
לעת ערב במהלך הארוחה, ואפילו בלילה לשיפור איכות השינה.
ככל שהשימוש יהיה רחב יותר, הגוף יתרגל ויהפוך את תשומת הלב הזו להרגל
יפחית עשיית יתר, יהיה נינוח יותר, התגובה לסביבה תהיה מותאמת.
ככל שתהיה יותר הקשבה לגוף, יהיה יותר טיפול עצמי, האיזון יגדל ויהיה קל יותר לבחור איך להתנהל במצבי לחץ.
אחרי שהתרגול לאיזון עצמי נלמד ומתבסס ניתן ללמד ילדים או מטופלים, לתרגל ביחד אתם, כדי להזכיר לגוף את היכולת המיוחדת שלו לרפא את עצמו

הסיפור האישי שלי

הקורס הראשון של הקרניוסקרל, פתח לי דרך חדשה ומרגשת ומאוד רציתי לתרגל כל הזמן ולחוש את התנודה הקרניוסקרלית. כדי לזכור את החומר, ישבתי ותרגלתי על עצמי את כל הטכניקות, למדתי את כל שמות העצמות והאיברים ולחשו את התנודה בכל מקום. עם הזמן, המשך הלימוד והוספת הידע, הרחבתי עוד ועוד את התרגול ובעצם כל דבר שלמדתי תרגלתי על עצמי.

שנתיים אחרי הקורס הראשון, שאחריו תרגלתי באופן יומיומי כמעט, מצבי הבריאותי השתפר, והפסקתי לכמה שנים להשתמש בתרופות שנטלתי 15 שנים בגלל מחלה אוטואימונית. המחלה לא נעלמה, אך היום אני יודעת לנהל את המחלה בצורה טובה יותר.
התרגול הפך לחלק טבעי ואז התחלתי לשים לב יותר להתנהלות בכל הפעולות במהלך היום.
אחד המקומות בהם השינוי היה מובהק היה בזמן רכיבה על אופנוע: גיליתי שכל הגוף מתוח והלסת קפוצה, ועם תשומת הלב, למדתי לרכב בצורה נינוחה יותר.

גיליתי שמלבד היכולת לשפר את הבריאות, התרגול תרם ליכולת שלי להרגיש טוב יותר את התנועתיות אצל מטופלים ושיפר עוד את איכות האבחון והטיפול שלי. הבנתי שכשאני רגועה ומווסתת, מערכת העצבים האוטונומית שלי מרגישה בטוחה והסימפטומים האופייניים למחלה מתמתנים ונעלמים, אני קשובה לעצמי, ולצרכים שלי וכן לאחר, בין אם הוא מטופל, קולגה בעבודה, בן משפחה או כל אדם ברחוב. כשמערכת העצבים שלי מווסתת, גם מערכת העצבים של מי שקרוב אלי יכולה להתאזן יותר בקלות, ממש כמו שמרגישים את ההבדל בין מפגש עם אדם רגוע למפגש עם אדם עם חרדה או עצבנות.

טיפול עצמי קיים בכל מיני שיטות ומתבצע בדרכים שונות. הדרך הטובה ביותר היא ללמוד איך ליישם אותו בתוך פעולות היומיום ולהפוך אותו להרגל מחזק ומאזן.

שילוב הטיפול העצמי בהוראה ובטיפולים

התחלתי ללמד את תלמידיי טיפול עצמי, במטרה לעזור להם ללמוד איך להקשיב ולשפר את האבחון ואיכות החישה מחד
ולשמור על עצמם בטיפול כדי למנוע שחיקה והתערבבות עם המטופל מאידך.
הטיפול העצמי, עוזר למצוא את המרכז, את האיזון, את המקום בו מערכת העצבים מווסתת ודרכה מתאפשר למערכת העצבים של האחר להרגע ולחזור לאיזון.
התרגילים מותאמים אישית למטופל, נגישים וקלים ליישום במהלך היומיום.
טיפול עצמי לאיזון הוא פשוט ונוח.

נמשיך לשלב השני של התרגול:
אחרי שגילית איפה נוח, נסי להבין- מה נוח שם?
האם היה קל למצוא מקום נוח ולהבין מה נוח שם?

למה לחפש מה נוח:
ההבנה של מה נוח, תעזור לך לדייק את עצמך- מה הצורך שלך עכשיו ומה נכון עבורך.
החיפוש אחר הנוח בגוף, עוזר גם להתחבר לכאן ועכשיו ולהתקרקע בעדינות.
מערכת העצבים האוטונומית שלך, תוכל להתחבר עוד יותר לחלק האחראי על המנוחה (ענף פאראסמפטטי)

לשים לאחר התרגיל את נותנת גם פה הסבר? אם לא אולי זה מיות
*טיפול עצמי אינו מחליף באופן מלא עזרה של איש מקצוע, אלא תורם תומך ומלווה בכל שאר הזמן ומזרז את הריפוי.

לקריאה נוספת
סדנה ללימוד איזון עצמי

שיתוף הכתבה

השאר תגובה

שיטת קרניוסקרל

טיפולים הוליסטיים שמטרתם להעצים את נשימת החיים בגוף כדי לחזור לקו הבריאות. הטיפולים יעילים לטיפול במחלות ובעיות שונות ברובד הפיזי והנפשי.

לקריאה נוספת >>

עקבו אחרינו

כתבות אחרונות:

להקשיב לסיפור של התינוק

הבכי של התינוק, כדרך לדבר איתך. זה קורה כמה פעמים ביום, התינוק שלך מתחיל לבכות ולא מפסיק. את מנסה להרגיע אותו בכל דרך אפשרית: ציצי/ בקבוק, על הידיים, בעגלה, שרה, קופצת, יוצאת, חוזרת, אבל כלום לא עובד. את מוצאת את

להמשך קריאה »

ללמוד קרניוסקרל מהבית

 להתחבר לכוח שלך לימוד ותרגול טכניקות לטיפול עצמי בכלי המשולב של קרניוסקרל-SE במפגשי זום בחודש יולי תחל סדרה חדשה בת ששה שעורי "ללמוד לטפל בעצמי" שיוקדשו להכרות עם הקרניוסקרל. במפגשים ילומדו עיקרי הטיפול דרך התרגול העצמי במגוון כלים פשוטים וטובים

להמשך קריאה »

התפתחות אישית מודעת

התפתחות אישית מודעת היא הדרך להתחבר לכוחות שלךלחזק מודעות לכוחות הפנימיים, להתחבר לאינטואיציה ולהרמוניה בין הגוף לנפש למי הטיפול מתאים? לכל מי שרוצה לעשות שינוי בחיים:בין אם זה להיפטר מכאב או מחשבות טורדניות,מתח או זיכרונות שמפריעים ובין אם יש בך

להמשך קריאה »