האם קרה לך שבסוף יום עבודה יש תחושת עייפות, לא היה לך חשק לדבר עם אף-אחד?
האם יתכן שלפעמים אין לך חשק לטפל? מדוע?

כמו שבנהיגה עלינו להיות מרוכזים כדי להגיע בשלום ליעד, כך גם בטיפול.
כאשר את/ה אינך מרוכז/ת – את/ה עשוי/ה להיפגע.

בין אם את/ה מטפל/ת בהתנדבות, עצמאי/ת או שכיר/ה ויש לך הרבה הצלחות, כדי לתת את הטיפול הטוב ביותר – עליך לדאוג ראשית לעצמך.

אם תפגע/י לא תוכל/י לעבוד, גם לא להתפרנס. יתכן גם תזדקק/י לעזרה. האם חשבת על כך כשבחרת במקצוע, האם שמת לב לדרך העבודה שלך?

אצל רבים מהמטפלים, לאחר תקופה, לעיתים מתחילה שחיקה שלא תמיד קלה לזיהוי. שחיקה יכולה להופיע בצורות שונות: החל ממכאובים פיזיים ועד מתח נפשי, חוסר סבלנות לאחרים ולמטופלים, חוסר סיפוק בעבודה ו/או בתחומים אחרים בחיים.

כמה נקודות למחשבה ולהבנה על מהות הטיפול שיעזרו לך לשמור על עצמך

  • ברמה הפיזית – יש לשים לב ליציבה: עמידה, ישיבה או תנועה במהלך הטיפול ובמהלך היום כדי לשמור על פעילות נכונה ולמנוע מאמץ יתר
  • ברמה הרגשית – מי המטופלים שלך, האם יש בהם כאלו עימם יותר קשה לעבוד?. ולמה? לשים לב, האם מתאים לך לטפל כרגע/במטופל ספציפי?
  • הכוונה בטיפול – חשוב שנזכור מה מטרת הטיפול ומה ביכולתנו באמת לעשות:
    –  לזכור כי כל אדם עושה את הבחירה הנכונה ביותר עבורו בכל רגע
    –  לתהליך הריפוי קצב משלו. כמטפלים אנחנו עושים את המיטב עבור המטופל אבל לא תמיד התוצאות מידיות או ניתנות למדידה.      לעיתים התוצאה תגיע רק לאחר זמן מה ובהדרגה.
    –  לזכור שתפקידך הוא לעזור לחיזוק כוח הריפוי של המטופל ולא לתקן או לשנות אותו

מה אפשר לעשות?
להלן מוצעים מספר תרגילים לאיזון ושחרור המתח במהלך הטיפול.

בתחילת טיפול, עם בקשת הרשות להתחיל את הטיפול לקחת פסק זמן לבדיקה עצמית והתארגנות לטיפול. בשלב זה אני אומרת למטופל "אני לוקחת רגע להתכונן לקראת הטיפול, קח לך רגע גם" ואז בודקת  את עצמי.

·         שמירה על היציבה: למצוא את המקום הנוח בגוף, לבדוק כיצד אפשר להרחיב את הנוחות במהלך הטיפול.
·         שמירה על איזון בעזרת קו האמצע של הגוף: האם הוא ישר? האם יש תחושת סימטריה, נוחות?
·         כדי להיכנס לריכוז: לעקוב אחר תנועת הבטן בנשימה, לעקוב אחר קצב פעימת הלב למשך מספר מחזורים

 

נוסף על כך, אספתי כמה דרכים לטיפול עצמי, אותן כדאי לתרגל במהלך היום ובסופו כדי לחזור לאיזון

·  כאב בגוף: במידה ויש מקום כואב- לעבור עם תשומת הלב בין המקום הנוח למקום הכואב מספר פעמים.
·  משהו מציק / מלחיץ: לשים לב לתחושות הפיזית בגוף- היכן המתח מופיע? כיצד ניתן לתאר אותו? ככל שנמשיך לשים לב לתחושות הפיזיות, ההתבוננות תעזור לה להתפוגג

 

ונקודה אחרונה וחשובה, הכי חשובה!

מטופל מכעיס אותך? כדאי לבדוק על מה חשבת, מה מעסיק אותך? לעיתים קרובות המטופל משקף נושא רגיש אצלך. כדאי לבדוק מהו. זוהי ההזדמנות שלך להגיד לו תודה ולהתפתח!

 

בברכת עבודה נעימה ומספקת לכולנו.

 

 

תגובות

תגובות